Auditieve verwerkingsproblemen

Bij auditieve verwerkingsproblemen ervaart het kind problemen in het horen en spraakverstaan ondanks een goed gehoor. Kinderen met luisterproblemen ervaren soms ook leerproblemen en/of ervaren moeilijkheden met mondelinge, visuele en/of schriftelijke vaardigheden. Ons gehoor wordt niet alleen gebruikt om andere goed te kunnen verstaan maar bijvoorbeeld ook tijdens het (stil)lezen, maar ook geschreven tekst moet worden omgezet in klanken. 

Onderstaande kenmerken komen voor bij kinderen met luisterproblemen: 

  • Moeite met onderscheid maken tussen bestaande en niet-bestaande woorden;
  • Moeite met het onderscheiden en het onthouden van klanken;
  • Het volgen van gesprekken en het negeren van achtergrondgeluiden;
  • Moeite om iemand te verstaan die snel spreekt of accent heeft;
  • Een slechte articulatie waarin langzaam praten en/of aarzelen opvallend is;
  • Geen ritme kunnen aanvoelen of een melodie herkennen.

Wat doet de logopedist? 

Naast de anamnese, observaties en vragenlijsten zal de logopedist bij het vermoeden van luisterproblemen aanvullend algeheel taalonderzoek willen uitvoeren. Mocht uit de anamnese en de observatie blijken dat er (ook) spraakproblemen zijn, dan kan de logopedist aanvullend spraakonderzoek doen. Na de logopedische observaties en testen zal, bij het vermoeden van een luisterprobleem, de logopedist uw kind doorverwijzen naar het audiologisch centrum.


 

Heeft u vragen of wilt u uw kind aanmelden? 
Dan kunt u hier het contactformulier invullen.

©Copyright Sprekend Jezelf 2024-2025. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.